μεταφραση

English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2013

συγχώνευση των εφοριών ΧΑΜΟΣ


Αντιμέτωποι με μία τραγελαφική κατάσταση βρίσκονται οι φορολογούμενοι, οι υπάλληλοι των εφοριών και η πολιτική ηγεσία, καθώς ένα μέτρο όπως αυτό της συγχώνευσης των εφοριών μόνο εξυγιαντικά δεν έχει λειτουργήσει έως τώρα. Θα περίμενε κανείς πριν προχωρήσει ο φορολογικός «Καλλικράτης» να έχει προηγηθεί η μηχανοργάνωση των εφοριών, τα αρχεία να έχουν ενοποιηθεί και να υπάρχει μία μόνο βάση δεδομένων στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλες οι εφορίες. Αντ’ αυτού οι φορολογούμενοι συναντούν κλειστές πόρτες, τεράστιες ουρές, ανύπαρκτα τμήματα, ενώ την ίδια στιγμή βουλευτές και δήμαρχοι αντιδρούν, κλείνουν δρόμους και πλατείες προκειμένου να παραμείνει η εφορία στην περιοχή τους.
Για μία ακόμη φορά όλα γίνονται στο «πόδι». Προς το παρόν παρατηρούνται συστεγάσεις εφοριών (αντί για συγχωνεύσεις) σε ένα κτίριο με διπλά ή τριπλά τμήματα φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, μητρώου κ.λπ. Ακόμη και τα χρηματοκιβώτια είναι διπλά ή τριπλά. Για παράδειγμα, στη Λάρισα όπου συγχωνεύθηκαν οι εφορίες Α΄ Λάρισας, Αγιάς και Τυρνάβου υπάρχουν τρία χρηματοκιβώτια, κάθε μία έχει το δικό της αρχείο και όλα αυτά σε ένα κτίριο, που όπως αναφέρουν εφοριακοί αντιμετωπίζει προβλήματα στατικότητας.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών στο τέλος του 2013 θα πρέπει να έχουν απομείνει σε όλη τη χώρα 120 εφορίες και να έχουν δημιουργηθεί κέντρα εξυπηρέτησης φορολογουμένων στις περιοχές που κλείνουν οι εφορίες. Ωστόσο, σε μόνο μία εφορία (ΔΟΥ Κορίνθου) έχει γίνει ενοποίηση των αρχείων και έχει εγκατασταθεί το νέο taxisnet (σε σύνολο 98 που έχουν συγχωνευθεί). Αλλά για να γίνει ακόμη και αυτό οι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων αναγκάστηκαν να πληρώσουν τα οδοιπορικά και τη διαμονή από την τσέπη τους. Κάποια στιγμή μέσα στο 2013 θα πάρουν τα χρήματα που δαπάνησαν, αναφέρουν από το υπουργείο Οικονομικών. Ουσιαστικά το μόνο σχέδιο που υπάρχει από το υπουργείο Οικονομικών είναι να προχωρήσει με οποιονδήποτε τρόπο η διαδικασία των συγχωνεύσεων, δεδομένου ότι είναι μνημονιακή υποχρέωση. Στο διάστημα αυτό όμως η ταλαιπωρία των πολιτών είναι τεράστια, καθώς περιμένουν σε καθημερινή πλέον βάση στις ουρές των εφοριών για να εξυπηρετηθούν. Ο στόχος βέβαια, δηλαδή να μη χρειάζεται ο φορολογούμενος να πηγαίνει στην εφορία, είναι απόλυτα σωστός. Ομως, όταν αυτός πραγματοποιείται με κάποιο σχεδιασμό. Οταν δηλαδή θα μπορεί ο φορολογούμενος να εξυπηρετηθεί για το σύνολο των φορολογικών του υποχρεώσεων είτε από την τράπεζα είτε από τα κέντρα εξυπηρέτησης φορολογουμένων.Κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια, μας επιβάλλεται από την τρόικα. Γιατί; Γιατί ακόμα και αν λυθούν τα παραπάνω προβλήματα, θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να καμφθούν οι αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες και τους πολιτικούς τους. Ακόμα και ένας υπουργός της σημερινής κυβέρνησης που έχει εφαρμόσει πιστά τις μνημονιακές υποχρεώσεις του χαρτοφυλακίου του αντέδρασε στο κλείσιμο της εφορίας της εκλογικής του περιφέρειας, και κέρδισε.
Στο πλαίσιο αυτό μόνο τυχαία δεν είναι η πρόσφατη δήλωση του υπουργού Οικονομικών Γ. Στουρνάρα: «Δέχομαι πιέσεις από βουλευτές και την κοινωνία γι’ αυτό το θέμα. Αυτό δείχνει πόσο οπισθοδρομικοί έχουμε γίνει». Ενδεικτικό για όλα αυτά είναι και το πρώτο πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για τις συγχωνεύσεις εφοριών. «Είναι καταφανές πως πολλές περιπτώσεις σύστασης ΔΟΥ της περιφέρειας έγιναν χωρίς συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό» αναφέρεται χρακτηριστικά. Και συνεχίζει: «Γνώμονας δεν υπήρξε η αποδοτικότερη λειτουργία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, αλλά περισσότερο η εξυπηρέτηση τοπικών συμφερόντων και πιέσεων τοπικών παραγόντων». Παρατίθεται ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ανορθολογικής διάρθρωσης, χωρίς να είναι το μοναδικό:
Στον νομό Ηλείας λειτουργούν σήμερα (σ.σ. όταν συντάχθηκε το πόρισμα) οκτώ ΔΟΥ. Από τα στοιχεία του 2010 προκύπτει πως οι πέντε «μικρότερες» ΔΟΥ του νομού (Ζαχάρω, Γαστούνη, Βάρδα, Ανδρίτσαινα, Κρέστενα) εισέπραξαν συνολικά 29,4 εκατ. ευρώ, ενώ η ΔΟΥ Πύργου εισέπραξε 63,1 εκατ. ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο από το σύνολο των πέντε μικρών ΔΟΥ.
Μέχρι τον Απρίλιο...
Παράγων του υπουργείου Οικονομικών αναφέρει στην «Κ» ότι στο τέλος του πρώτου τετραμήνου του 2013 θα έχει γίνει η ενοποίηση σε όλες τις εφορίες που έχουν συγχωνευθεί. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι και τον Απρίλιο οι φορολογούμενοι θα ταλαιπωρούνται περιμένοντας στις ουρές για να εξυπηρετηθούν. Και «στήνονται» στις ουρές όχι επειδή δεν έχουν να κάνουν κάτι καλύτερο αλλά επειδή δεν έχουν άλλη επιλογή. Για παράδειγμα, η δήλωση μεταβίβασης ακινήτου γίνεται χειρόγραφα στην εφορία, όπως επίσης η κατάθεση πινακίδων, η πληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών, η θεώρηση στοιχείων κ.λπ.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες το υπουργείο Οικονομικων αναφέρεται ότι «ολοκληρώθηκε η β΄ φάση του πολύμηνου σχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την ενοποίηση των Δημόσιων Οικονομικών Υπηρεσιών (ΔΟΥ), σύμφωνα με το οποίο αναστέλλεται η λειτουργία 51 ΔΟΥ, ενώ παράλληλα ολοκληρώνονται οι διοικητικές ρυθμίσεις έτσι ώστε οι πολίτες να μην υποχρεώνονται πλέον να προσέρχονται στις εφορίες».
Κατά την γ΄ και τελευταία φάση του σχεδίου θα ανασταλεί στις 18/03/2013 και η λειτουργία 20 ΔΟΥ που λειτουργούν στα νησιά. Με τον τρόπο αυτόν θα εκπληρωθεί η μνημονιακή υποχρέωση για λειτουργία 120 ΔΟΥ στη χώρα εντός του 2013, έναντι των 290 που λειτουργούσαν το 2011.

Το οικονομικό όφελος από τις συγχωνεύσεις ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ. Βέβαια, το μεγαλύτερο κέρδος είναι ότι ο φορολογούμενος δεν θα έχει προσωπική επαφή με τον εφοριακό, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει...

Δεν υπάρχουν σχόλια: